Gister middag een uitnodiging gekregen van de NVWA om vandaag onze feiten te bespreken met betrekking tot de tracés-lijsten. Het gesprek zal plaats vinden bij EZ.
.
Hierbij komen we even terug op het gesprek wat er gister heeft plaats gevonden.
Het was een goed en lang gesprek, maar werpt zeker zijn vruchten af.
zoals jullie weten hebben we sinds kort de traceslijsten binnen met paspoortnummers en chipnummers en transport gegevens, die we d.m.v. WOB verzoeken hebben opgevraagd.
Omdat we eerst de recente transporten wilden hebben, om te voorkomen dat ze het zouden afpoeieren als te lang geleden hebben we de lijsten opgevraagd van 2015, ook ivm de nieuwe rabiës wet, omdat we al wisten dat hier een dilemma zat met de leeftijden en de rabiës entingen. Ook hebben we ze nog niet van het hele jaar omdat het wob verzoek daarvoor te vroeg is gedaan, dus we missen nog de laatste 2 maanden, maar we gaan ze vanaf nu regelmatig opvragen, ook ligt er een verzoek voor de jaren 2013 en 2014 die we ook nog binnen moeten krijgen. Dit is word allemaal op papier aangeleverd jammer genoeg wat dus een hoop werk meebrengt om het digitaal uit te werken.
Wat we uitgefilterd hebben uit de lijsten zijn de grootste exporteurs en importeurs, die vanuit Hongarije hun honden/ pups haalden, puur voor de handel. dus geen stichtingen o.d.
wat we uit de lijsten haalden was niet mis.
We troffen oa aan :
dubbele chipnummers: dit is echt strafbaar.
Dit kwam zelfs voor bij transport op dezelfde dag, maar in verschillende auto's wel met dezelfde bestemming.
paspoorten en chipnummers die niet ingeschreven stonden in de Hongaarse databank, wat wel moet in Hongarije. Binnen 7 dagen na chipdatum moet de da die de chip heeft gezet invoeren in de databank daar.
Ook staan er nog pups in de databank die niet bijgewerkt zijn op transport, dus geen verwijzing geven van dat ze daar geëxporteerd zijn en dus eigenlijk voor Hongarije nog daar in het land zijn, terwijl ze hier allang zijn en er zelfs al vele niet meer van leven.
wat ook opviel is de geboorte datums van de pups, bv bij ieder transport, zijn de geboortedatums ondanks veel verschillende rassen, allemaal op dezelfde dag geboren, en ook allemaal op dezelfde dag ingeënt voor rabiës.
dan zijn er transsporten gevonden die binnen de 21 dagen na enting op transport zijn gegaan, en alle ritten voldoen niet aan de wet van Nederland, die eist met 12 enten en pas met 15 weken oud Nederland inkomen.
hetzelfde geld voor pups die via Nederland door zijn gegaan naar België.
Er was zelfs een hond bij, die in de Hongaarse databank stond met de vermelding totaal niet ingeënt.
N.A.V bovenstaand hebben we maandag contact opgenomen met de Hongaarse veterinaire dienst en ze hiervan op de hoogte gebracht en ze om uitleg gevraagd, bij gevoegd in de mail een aantal paspoort en chipnummers die begin 2015 hier al zijn binnen gekomen. We hadden zeer snel bericht terug, dat ze meer nummers wilden, we hebben ze er toen nog wat bijgegeven, maar natuurlijk niet alles. Hierop kregen we bericht terug dat er contact was gelegd met die DA en ze het zo spoedig mogelijk alsnog nog zou doen. Op de vraag van ons welke sanctie hier op stond want in principe zijn die honden dus illegaal Hongarije uit gegaan omdat ze niet ingeschreven stonden in de data bank, kregen we helaas geen antwoord haha. Na de mail hebben we dinsdag die chipnummers weer gecheckt in hun databank en deze stonden er toen wel in, echter ook de datum van laatste bijwerking, en die stond gek genoeg op de
14 e februari van dit jaar. heel apart natuurlijk want dat was afgelopen zondag en niet maandag de dag van onze mail wisseling.
Dit is dus gisteren voorgelegd aan onze gesprekspartner van de NVWA. Zeer pijnlijk natuurlijk als je denkt dat je personeel het werk doet wat ze zouden moeten doen, en ja zonder controle kan je natuurlijk ook niet handhaven. De NVWA weet precies wanneer en hoe laat de transporten vertrekken, hoe moeilijk kan het dan zijn als je weet waar ze aankomen, want ook dat is bekend om daar niet ter plekke te zijn en daadwerkelijk bij het uitladen te controleren, i.p.v. dit over te laten aan da's die samenwerken met desbetreffende handel zelf, die dus alleen naar ons inzien, gewoon de papieren tekent zonder de pups te hebben gezien, want we weten ook dat pups ziek binnenkomen en zelfs dode pups bij een transport zijn.
N.A.V het gesprek gaat ons onderzoek verder, wat ook zijn vraag was, om dit uitgewerkt digitaal aan te leveren, en meldingen te blijven doen.
Terug komende op uitkomst van het onderzoek, kunnen wij of eigenlijk konden wij heel goed begrijpen dat minister Weyts om samenwerking met Nederland vraagt, want Weyts heeft Hongarije geschrapt van de lijst met toegestane exporteurs, de reden daarvoor is dus wel te begrijpen. En ook wij weten nu dat de Nederlandse handel, buiten dat ze ook in beide landen opereren, tevens ook veel vanuit Nederland Hongaarse honden aflevert bij de handel daar en wij dus gewoon echt een doorvoer land zijn.
Onze bevindingen zijn ook naar den haag gestuurd, en naast de politieke partijen die we al mee hebben heeft weer een partij laten weten dit goed te bespreken in de partij en neergelegd bij degene die dit in zijn portefeuille heeft.
mochten er nog verdere ontwikkelingen zijn houden we jullie op de hoogte.